Tuesday, March 29, 2011

Breastfeeding dan pantang hari ke12.......

Syukur Alhamdullilah,rezeki anak ke-3 saya,Farissa...mama akhirnya dapat sepenuhnya breastfeed farissa..happy sgt2..susu kuar melimpah ruah...
Masa kakak dan abangnya dulu pengaliran susu cam ndak x nak je kuar...sedih sgt x dapat sepenuhnya bf dorang..
kali nie macam2 petua pemakanan yg saya amalkan..alhamdulillah nampak keberkesananya...antaranya rebus halba minum airnya..makan jantung pisang,lobak putih,minum soya,susu,air twister orange dan sup daging..
saya jugak selera sungguh makan..kejap2 karang lapar,haus..kat rumah memang ada banyak stok makanan..hihihi..mak saya ckp disebabkan oleh saya yg bf baby..its oklah..asalkan badan x naik mendadak...
So sekarang saya lum berani lagi nak makan sebarang jamu..ubat2 dan jamu set bersalin belum saya usik lagipun..takut ada kesan kat baby nnt...huhuhu...camner mama nk maintain slim nie farissa...

sekarang baru hari ke 12 berpantang...mak saya adalah org yg sgt ketat pantang larang masa dlm pantang nie..xdelah ko nak mengada2 manja nak mintak simpati ok..non ado,boh layan..
saya amalkan minum air rebusan inai,air halia,air asam jawa +kunyit(nie sedap)untuk dalaman saya..berpeluh2 saya lepas beberapa minit minum air2 yg mak saya sediakan..terasa badan sedap dan segar je...badan kena sentiasa berpeluh k..no kipas2 or aircond ye..kena pakai baju sejuk,stokin dan berselipar 24 jam ko..
mandi lak saya amalkan memandi air rebusan daun2 seperti serai,pandan wangi,daun limau dan bnyk lg..
still bertungku walaupun dah ari ke 12...huhu..punyalah excited nak perut kempis...org buat sampai ari ke 3 je dah x buat lg..tapi saya nak buat sampai 44 ari..ok x?
mengurut 2 ari sekali..sengkak rahim..huh..sakitnyer..but sedapkan lepas berurut..pasni lepas pantang saya nak continue mengurut atleast sebulan sekali..
saya juga still berbengkung juga nak sampai 44 ari or lebih..
alahai lambatnya nk habis pantang..dalam pantang nie mmg bnyk no dugaan..makan tu x boleh,makan nie x boleh..grrrrr..makan durian boleh x?hah ko tetiba lak teringin nk mkn durian...durian kan panas kan..kan..kan...nk tnya mak la leh x mkn durian..kalo boleh..nak kena suruh hubby carik nie...

1 comment:

fisa othman said...

selamat berpantang!! hehehe enjoy your breastfeeding session dear...;)