Friday, October 28, 2011

Makanan Otak Cemerlang:makanan berkhasiat untuk tingkatkan daya ingatan

Makanan yang baik dan berkhasiat mampu meningkatkan kecerdasan otak, membantu kita berfikir dengan lebih cepat, ingatan yang lebih kuat, serta meningkatkan tumpuan ketika proses pembelajaran dan ulangkaji.



Menurut Pakar Pemakanan Jabatan dan Khidmat Makanan UPM, Prof Dr. Suhaila Mohamed, makanan yang mengandungi nutrient yang baik dapat membantu sepenuhnya perkembangan otak. Makanan seperti ini tidaklah sukar untuk diperolehi, serta harganya pun tidak mahal. Hanya kita yang mesti pandai memilih. Beliau menyenaraikan makanan yang berkhasiat untuk kecerdasan otak dan meningkatkan daya tumpuan dan ingatan.





Omega 3 dan 6

Pelajar sangat digalakkan mendapatkan khasiat makanan Omega 3 dan 6 ini keranan makanan ini dapat meningkatkan sel otak. Ia terdapat dalam telur dan ikan.


Pisang

Pisang mengandungi potassium, glukos dan vitamin B. Nutrien ini dapat mengimbangi otak pelajar supaya dapat menerima pembelajaran di luar atau di dalam kelas dengan baik.


 Pegaga

Makanan berbentuk ulaman ini mampu mempertingkatkan daya ingatan.



Buah beri, anggur hitam, kurma, buah delima

Buahan ini memperbaiki sel otak sekaligus meningkatkan perkembangan otak dengan cepat.


Kekacang, sayuran dan pati ayam

Makanan ini mempunyai vitamin B yang tinggi untuk membentuk otak yang sihat dan cergas selain membantu meningkatkan kadar penyerapan mesej ke otak . Ini memudahkan pelajar untuk menerima pelajaran


6. Kopi

Kajian menunjukkan individu yang minum kopi, ingatannya lebih baik berbanding individu yang tidak minum kopi. Kopi mengandungi asid aminol yang diperlukan otak . Secawan sehari sudah memadai untuk mempertingkatkan memori.


7. Antara jenis makanan lagi yang boleh meningkatkan fungsi ingatan dan perkembangan otak

· Bijirin dan kekacang (badam, walnut, kacang soya, kacang adas, biji labu, kismis, habbatus sauda)

· Sayur-sayuran (lobak merah, halia)

· Tumbuhan herba (ginkgo biloba)

· Air ( air mineral, zam-zam, madu susu, air soya)

· Daging ayam, telur ayam, ikan tuna











1 comment:

hanis hazleen said...

salam'alaik sbb sudi berkongsi ilmu
:)