Monday, June 14, 2010

Potty Trainning for my baby


Saya sekarang tgh  train kakak untuk tidak lagi memakai pampers..Memandangkan kakak now dh 2 tahun 5 bulan..dh tiba masa untuk train kakak secara perlahan2 supaya tidak lagi memakai pampers..ada jgk membe2 saya yg x setuju bila saya suarakan hasrat  untuk train kakak..cian kat dialah,kecik lagi lah..susah dia nak bermain2..for me bukan niat kita nak menyeksakan anak,tapi nak ajar anak supaya lebih  berdisiplin..saya rasa mmg dh tiba masanya..kalo x di ajar skrg bila lg?sama je 2 tahun ke,3 tahun ke,4 tahun ke...x kan dh masuk sekolah nnt baru nak train...InshaAllah saya nak masukkan kakak school tahun depan waktu tu dia  dh 3 tahun...so kenalah wat persediaan untuk kakak..sebab tu saya nak potty train dia dan stop kan dia susu botol...juz minum pakai cup..for me itu terpulang pada individu masing2la kan .dan tgk pada situasi anak2 anda..pada saya kakak dh menunjukkan tanda-tanda yg dia x berminat nak pakai pampers lg...lagipun saya duduk dirumah memang ada bnyk masa dan sangat senang nak ajar anak2..

Tanda-tanda yang anak kita sudah boleh di ajar ke toilet ialah:

1)bila dia dh mula cakap "mama pampers kakak dh full wee wee kakak do want wear pampers"

2)bila dia dah pandai bukak sendiri pampers dan dia minta x nak pakai pampers

3)bila dia cakap kakak wee wee @ poo poo..

4)bila dia dh sgt cerewet dan rimas ngan pampers dia..

Apa yg saya praktikkan pada Kakak

Pertama : setiap 1 jam saya akan bawa dia ke toilet for wee wee..(akan di pendekkan masa lg bila dia dh biasa nak ke toilet)

Kedua : selepas je 10 min menyusu @ minum air kosong  saya akan bawa dia ke toilet for wee wee

Ketiga : saya ajar dia perbezaan toilet for wee wee and for poo poo..

Ketiga : sebelum dia nak masuk tido everytime tengahari,ptg dan mlm...makesure kakak wee wee first

nie smua adalah untuk melatih dia secara psikologi....supaya otak dia dah set kalo nak wee wee mst dkt toilet...so saya sentiasa ingt kan pada dia "kakak if u want wee wee @ poo poo u must tell mama"
Kakak dh tau beza antara wee wee dan poo poo..so senang di kenalpasti...

cabaran yang saya hadapi...

1) sabar handle anak yang sedang belajar ke toilet. Semuanya perlu masa. Kita tak boleh expect anak kita akan belajar dan matang terlalu cepat. Biar mereka jadi diri mereka sendiri.

2).kena ingatkan dia selalu  time nak wee wee..

3)bila dia pandai sendiri bukak pampers x sempat ke toilet dh wee wee..apalagi kena ar mop  lantai...

3) Belikan dia buku potty train yang menunjukkan kepelbagaian gambar kanak-kanak yang sedang belajar ke toilet. Tanyakan apa yang dia tahu tentang toilet.

4) berdoa adalah tools yang paling baik dalam  apa jua keadaan.Ya Allah kau berikanlah aku kesabaran dlm mendidik anakku dan kau permudahkan segala urusanku 

Memang mengajar anak memang memerlukan masa dan kesabaran yg tinggi...
Saya yakin, tak lama lagi Kakak sudah tidak memerlukan pampers. saya yakin, kakak akan belajar dan pandai ke toilet. dh pandai nanti kakak dh boleh pegi school..Itu doa mama sayang...

**kepada teman-teman ku sekalian korang ada x pengalaman potty train dengan anak2 korang..bleh share experiance korang kat sini**


 





1 comment:

mrs.JamaL said...

anak kite pown baru 3 hari belajar tak pakai pampers..tapi dah ok...

umur beza sikit aa..2 tahun 9 bulan..